Aditya Chopra we wzruszającym wpisie z okazji 50. rocznicy istnienia YRF [cały tekst]

YRF50
W 1970 r. mój ojciec Yash Chopra pozostawił bezpieczeństwo i wygodę [jakie miał] u swojego brata BR Chopra i założył własną firmę. Jak dotąd, był otrzymującym stałą pensję pracownikiem BR Films i nie posiadał niczego własnego. Nie wiedział jak prowadzić biznes i nie miał nawet podstawowej wiedzy jak zacząć budować firmę. Wszystko, co wówczas posiadał, to silna wiara we własny talent, ciężką pracę i marzenie o byciu samodzielnym. To przekonanie kreatywnego człowieka, pracującego jedynie dla siebie i na rzecz swojej twórczości, dało początek Yash Raj Films. Pan V. Shantaram, który był właścicielem Rajkamal Studios, w swojej uprzejmości dał mojemu ojcu mały pokój w swoim studiu filmowym, aby  ten mógł założyć tam swoje biuro. Mój ojciec nie wiedział wtedy, że mała firma, którą zaczął prowadzić w niewielkim pokoju, może pewnego dnia stać się największą spółką w Indyjskim Przemyśle Filmowym. 

W 1995 r., gdy Yash Raj Films (YRF) obchodziło 25. rocznicę działalności, miała miejsce premiera mojego reżyserskiego debiutu – „Dilwale Dulhania Le Jayenge” (Żona dla zuchwałych). Historyczny sukces tego filmu dał mi pewność, że mogę dodać skrzydeł niektórym szalonym i ryzykownym pomysłom, które chciałem w przyszłości zrealizować w YRF. Oprócz ogromnej miłości, jaką darzył mnie mój ojciec, posiadał on również wiarę w moje pomysły - przyczynił się do tego cudowny sukces mojego filmu. Przewidziałem powstanie międzynarodowych studiów korporacyjnych, przybywających do Indii i przejmujących cały biznes. Chciałem, żebyśmy osiągnęli określoną skalę, mogliśmy zatem zachować naszą niezależność w obliczu pojawienia się ich. Mój ojciec sprzeciwił się swojemu własnemu konserwatywnemu sposobowi myślenia i z odwagą pozwolił na wszystkie moje śmiałe inicjatywy. W ciągu 10 lat przeszliśmy od filmowego domu produkcyjnego do pierwszego w pełni zintegrowanego, niezależnego studia filmowego w Indiach. 

Od pięciu dekad YRF ma u swoich podstaw tradycyjną firmę z głęboko zakorzenionymi wartościami starego świata i konserwatywnym podejściem do biznesu. Jednocześnie jest to śmiała i patrząca w przyszłość firma, nieustannie starająca się korzystać z technologii i innowacji, by być na czołowej pozycji. Ta perfekcyjna równowaga między tradycją a nowoczesnością, jest tym, co definiuje Yash Raj Films. 

Dziś jesteśmy świadkami 50. rocznicy Yash Raj Films. Cóż, ponieważ napisałem tą notatkę, spróbuję zrozumieć, co jest właściwie sekretem 50 lat sukcesu? Co sprawiło, że firma świetnie prosperuje od  50 lat? Czy to kreatywny geniusz Yasha Chopry? Czy to śmiała wizja jego 25-letniego syna-karierowicza? Czy jest to po prostu zwykłe szczęście? 
To żaden z tych powodów. 
Powodem są LUDZIE. 
Ludzie, którzy pracowali przy każdym bez wyjątku filmie w ciągu ostatnich 50 lat. Mój ojciec opisał swoją podróż słowami poety: 
„Main akela hi chala tha janib-e-manzil magar, log saath aate gaye aur karvaan banta gaya”. 
(Szedłem całkiem sam w kierunku mojego przeznaczenia, a ludzie się przyłączali i karawana rosła). 
Zajęło mi 25 lat, aby w pełni te słowa zrozumieć. Sekretem 50-ciu lat YRF są LUDZIE… 

AKTORZY, którzy odsłaniali swoje dusze podczas występów. 
REŻYSERZY, którzy doprowadzali filmy do perfekcji. 
SCENARZYŚCI, którzy tworzyli zapadające w pamięć historie. 
DYREKTORZY MUZYCZNI i AUTORZY SŁÓW, którzy dali nam piosenki, które stały się częścią naszego życia. 
OPERATORZY FILMOWI i SCENOGRAFOWIE, którzy na zawsze pozostawili niezatarte obrazy w naszych umysłach. 
KOSTIUMOGRAFOWIE, STYLIŚCI MAKIJAŻU I STYLIŚCI FRYZUR, którzy uczynili nawet zwykły wygląd pięknym. 
CHOREOGRAFOWIE, którzy dali nam kroki taneczne, które są częścią wszystkich naszych uroczystości. 
ASYSTENCI NA PLANIE FILMOWYM, OŚWIETLENIOWCY, PRACOWNICY TECHNICZNI, ASYSTENCI OD STROJÓW, MŁODSI ARTYŚCI, KASKADERZY, TANCERZE i wszyscy bez wyjątku członkowie załogi, którzy wylali krew i pot w naszych filmach. 
CZŁONKOWIE ŚCISŁEGO KIEROWNICTWA i wszyscy PRACOWNICY YRF, którzy pracują niestrudzenie, dzień i noc, bez indywidualnego splendoru czy sławy. 
I w końcu PUBLICZNOŚĆ, która daje miłość i wiarę w nasze filmy. 
Ci LUDZIE są sekretem 50. lat naszego sukcesu. 
Wyrażam najgłębszą wdzięczność wszystkim artystom, pracownikom, osobom zatrudnionym i publiczności YRF. 
Dedykuję te 50. lat Wam wszystkim. To Wy tworzycie YRF. 

Jednak YRF został stworzony nie tylko przez tych artystów i pracowników; to cały Indyjski Przemysł Filmowy. To nie tylko sukces YRF, to sukces całego Indyjskiego Przemysłu Filmowego, który dał człowiekowi - indywidulnie osiągającemu sukcesy - przestrzeń do stworzenia samodzielnego, prawdziwie niezależnego studia. To przemysł, który dał równe szanse wszystkim artystom i pracownikom, aby ułożyli życie swoje i swoich rodzin. W imieniu całej rodziny artystów, pracowników, osób zatrudnionych w YRF, dziękuję Indyjskiemu Przemysłowi Filmowemu za to, że pozwolił YRF być częścią tego wielkiego dziedzictwa. Ten przemysł jest miejscem, w którym spotkałem najcudowniejszych, najbardziej utalentowanych i najpiękniejszych ludzi. Mam nadzieję być częścią tego przemysłu w każdym momencie życia.. i w jakiejkolwiek roli. 

ADITYA CHOPRA 
27 września 2020 r.

"Veer-Zaara film" by imtfi is licensed under CC BY-SA 2.0

Komentarze

Prześlij komentarz